Λίστα αντικειμένων
Στάδια γλωσσικής ανάπτυξης
0-6 μηνών
-
Το μωρό αντιδρά στους ήχους
-
Eπαναλαμβάνει τους ίδιους ήχους
-
Παράγει ήχους ευχαρίστησης
-
Aναγνωρίζει φωνές
-
Xαμογελά όταν του μιλάνε
-
Εντοπίζει τον ήχο γυρνώντας το κεφάλι
-
Ησυχάζει ηρεμεί με την ανθρώπινη φωνή
-
Ακούει την ομιλία
-
Μιμείται τους ήχους
-
Κάνει χρήση των ήχων ή χειρονομίες που υποδεικνύει τι θέλει
-
Παράγει απλούς ήχους όπως (α,ε,ου) και πιο σύνθετους (π,μπ,μ)
-
Ανταποκρίνεται διαφορετικά σε σιγανούς και δυνατούς ήχους
-
Μουρμουρίζει όταν του μιλάνε
-
Γελά δυνατά
7-12 μηνών
-
Καταλαβαίνει το όχι και το ναι
-
Καταλαβαίνει και αποκρίνεται στο όνομα του
-
Ακούει και μιμείται τους περισσότερους ήχους
-
Κατανοεί λέξεις που περιγράφουν γνωστά του αντικείμενα
-
Ακούει όταν του μιλάνε
-
Παράγει μία ή περισσότερες λέξεις
-
Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο1-3 λέξεις
-
Καταλαβαίνει τις απλές εντολές
-
Χρησιμοποιεί ήχους που μοιάζουν
-
Κάνει συνηθισμένες εκφράσεις για να δείξει αυτό που αισθάνεται
-
Προσπαθεί να μιμηθεί σύνθετες χειρονομίες(βάλε το καπέλο, ταϊσε την κούκλα)
13-18 μηνών
-
Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα
-
Παράγει συνήθως ακατάληπτη-ακατανόητη ομιλία
-
Ακολουθεί τις απλές εντολές
-
Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 ή περισσότερες λέξεις
-
Παράγει φράση 2 λέξεων
-
Μπορεί να ονομάσει δύο οικεία αντικείμενα όταν του το ζητήσει κάποιος
-
Μπορεί να μιμηθεί χειρονομίες (γκριμάτσες ) του προσώπου με επιτυχία
19-24 μηνών
-
Έχει λεξιλόγιο έκφρασης από 50-100 ή περισσότερες λέξεις
-
Καταλαβαίνει περίπου 300 ή περισσότερες λέξεις
-
Αρχίζει να συνδυάζει τα ουσιαστικά και τα ρήματα
-
Αρχίζει να χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ,εσύ)
-
Χρησιμοποιεί τον κατάλληλο τόνο της φωνής όταν θέλει να κάνει ερωτήσεις
-
Είναι μερικώς κατανοητό σε άτομα που δεν ανήκουν στο οικείο περιβάλλον του
-
Απαντά στην ερώτηση τι είναι αυτό
-
Απολαμβάνει να ακούει ιστορίες
-
Αναγνωρίζει 5 μέρη του σώματος
-
Ακολουθεί εντολές που έχουν 2 μέρη
-
Μπορεί να ονομάσει 3 αντικείμενα
-
Μπορεί να μιμηθεί απλές λέξεις όταν του ζητείται
2-3 Ετών
-
Ένα μεγάλο ποσοστό της ομιλίας του(περισσότερο από50/70%) είναι κατανοητό
-
Καταλαβαίνει την έννοια του ένα και του όλα
-
Εκφράζει την ανάγκη, να πάει τουαλέτα
-
Ζητά τα αντικείμενα με το όνομα τους
-
Αποκρίνεται σε μερικές ερωτήσεις με ναι/όχι
-
Κατονομάζει καθημερινά αντικείμενα
-
Δείχνει τις κατάλληλες εικόνες όταν του ζητείται
-
Προσδιορίζει διάφορα μέρη του σώματος
-
Ακολουθεί απλές εντολές και απαντάει στις απλές ερωτήσεις
-
Κάνει ερωτήσεις δύο λέξεων
-
Χρησιμοποιεί φράσεις με 3-4 λέξεις
-
Χρησιμοποιεί μερικές προθέσεις, άρθρα, ρήματα στον ενεστώτα, ομαλούς πληθυντικούς ονομάτων
-
Παράγει διαφόρων μορφών ερωτήσεις
-
Κάνει πολλά γραμματικά λάθη
-
Μιλά με δυνατή φωνή
-
Παραλείπει ή αντικαθιστά συχνά τα τελικά σύμφωνα
-
Κάνει χρήση πληθυντικού αριθμού
-
Μπορεί να ονομάσει 8 αντικείμενα
-
Μπορεί να δείξει και να επαναλάβει 6 σημεία του σώματος
3-4 Eτών
-
Ακολουθεί εντολές με 2-3 μέρη
-
Παράγει απλά ρήματα
-
Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει συναίσθημα
-
Χρησιμοποιεί 4-5 λέξεις σε προτάσεις
-
Αναγνωρίζει αντικείμενα με το όνομα τους
-
Χρησιμοποιεί μέχρι 6 λέξεις σε μία πρόταση
-
Χρησιμοποιεί ουσιαστικά και ρήματα πολύ συχνά
-
Έχει επίγνωση για το παρελθόν και το μέλλον
-
Έχει 1200-2000 ή περισσότερες λέξεις που καταλαβαίνει
-
Έχει λεξιλόγιο έκφρασης από 800-1500 λέξεις ή περισσότερες
-
Μπορεί να αυξάνει την ροή της ομιλίας
-
Μπορεί να ψιθυρίζει
-
Χρησιμοποιεί το 50% των συμφώνων και των συμπλεγμάτων
-
Η ομιλία είναι καταληπτή σε ποσοστό 80%
-
Χρησιμοποιεί το ρήμα είναι σε όλες τις μορφές του
-
Περιγράφει δύο γεγονότα κατά χρονολογική σειρά
4 Έτη
-
Καταλαβαίνει την έννοια των αριθμών μέχρι το 3
-
Καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου
-
Αναγνωρίζει 1-3 χρώματα
-
Καταλαβαίνει 2.800 ή περισσότερες λέξεις
-
Μετράει μέχρι το 10
-
Ακούει απλές σύντομες ιστορίες
-
Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις
-
Έχει λεξιλόγιο έκφρασης 900-2000 ή περισσότερες λέξεις
-
Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-8 λέξεις
-
Δίνει σύνθετες απαντήσεις και κάνει σύνθετες ερωτήσεις(2 μερών)
-
Μειώνει το συνολικό αριθμό επαναλήψεων
-
Παράγει σύμφωνα με ακρίβεια
-
Η ομιλία είναι συνήθως καταληπτή στους ξένους
-
Μπορεί να αποδόσει ακριβώς μια μεγάλη ιστορία
5-6 Ετών
-
Ονομάζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σxήματα
-
Ακολουθεί τις οδηγίες που δίνονται σε μια ομάδα
-
Ακολουθεί εντολές 3 μερών
-
Κάνει ερωτήσεις με το πώς και το πόσο
-
Απαντά προφορικά στο «γεια» και «τι κάνεις»
-
Χρησιμοποιεί κατάλληλα τον αόριστο και το μέλλοντα
-
Ονομάζει αντίθετες έννοιες
-
Ονομάζει διαδοχικά τις ημέρες της εβδομάδας
-
Παράγει προτάσεις μήκους 4-6 λέξεων
-
Χρησιμοποιεί το διάλογο για να παίρνει πληροφορίες
-
Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρεια
-
Επικοινωνεί εύκολα με τους ενήλικες και τα άλλα παιδιά
6-7 Ετών
-
Καταλαβαίνει το αριστερά και το δεξιά
-
Συμμετέχει σε συνομιλίες
-
Γνωρίζει την αλφαβήτα
-
Μετράει μέχρι το 100
-
Καταλαβαίνει τις περισσότερες χρονικές έννοιες
-
Χρησιμοποιεί προτάσεις μήκους περίπου 6 λέξεων
-
Ονομάζει τα γράμματα τους αριθμούς και τα νομίσματα
Αλεξάνδρα Βαγγελάτου
(λογοθεραπεύτρια, ειδικός παιδαγωγός)